KURS ZAWODOWY ZIELARZ FITOTERAPEUTA W WARSZAWIE
KOD ZAWODU 323009, TERMIN 26.03.2021 - 07.05.2022 - 320 GODZIN
NATUROPATA - KURS ZAWODOWY, KOD ZAWODU 323009
KURS NATUROTERAPII W WARSZAWIE, 24-25.10.2020 - 6.03.2022 - 18 ZJAZDÓW

Witamina słońca - D

W naszym organizmie wpływa głównie na regulację homeostazy wapnia i fosforanów. Jej niedobór u dzieci prowadzi do krzywicy, oraz zaburzenia mineralizacji kości i zmniejszenia masy kostnej, a u dorosłych wywołuje bóle kostne i osteoporozę.
Witamina D pomaga też w zwalczaniu próchnicy. Ma korzystny wpływ na układy nerwowy i mięśniowy. Regeneruje neurony, zwiększa masę mięśniową i siłę mięśni. Ma działanie immunomodulujące i pośrednio przeciwbakteryjne, oraz wspomaga leczenie chorób autoimmunologicznych.
Badania wykazały, że suplementacja witaminy D w dzieciństwie zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1, a także, że suplementacja tej witaminy u osób z cukrzycą typu 2 ostatnio zdiagnozowaną poprawiła wydzielenie insuliny i tolerancję glukozy.

80-100% dobowego zapotrzebowania na witaminę D3 pochodzi z biosyntezy w skórze pod wpływem promieni UV. Tylko w niewielkim stopniu dostarczana jest przez źródła pokarmowe. Na produkcję w skórze mają wpływ m.in. pora roku, zachmurzenie i zanieczyszczenia powietrza, szerokość geograficzna, stosowanie kremów z filtrem, pigmentacja oraz starzenie się skóry. Skórna produkcja witaminy D często nie jest wystarczająca szczególnie w naszej strefie klimatycznej. Dlatego też jesienią i zimą jest odpowiednia dieta bogata w produkty będące źródłem witaminy D.
Najwięcej prowitaminy D zawiera mięso niektórych ryb, m.in.: łosoś, dorsz, tuńczyk, śledź, makrela, sardynki,  oraz tran. Ważnymi źródłami są też wątroba, sery, żółtko jaj i niektóre grzyby.

Autor:
Marta Krynicka Orzech Zielarnia24.pl